Pages

Tuesday, August 31, 2010

Kemerdekaan Yang Disambut. Merdekakah Kita?

Salam Ramadhan

Dalam kemeriahan kita mengejar keberkatan dan kerahmatan Ramadhan yang semua kita sedang berada di dalammnya, kita juga sedang sama-sama menyambut hari kemerdekaan negara yang ke 53. Sambutan yang tak kurang juga hebatnya telah dirancangkan oleh semua pihak. Ada yang berkumpul di padang yang luas bagi menunggu detik 12 malam. Ada yang menyambutnya di kelab-kelab rekriasi dan sebagainya. Tak kurang juga ada yang menghabiskan masa di masjid atau surau dengan membaca yassin, solat sunat serta zikir. Apapun keadaan sambutannya, masing-masing ingin menyatakan bahawa kita semua telah merdeka.
Tapi, apakah patut bagi kita umat Islam yang sedang berada dalam bulan yang penuh rahmat dan keberkatan ini, menghabiskan masa dengan menunggu detik jam 12 malam bagi melaungkan perkataan merdeka. Sedang dalam masa yang sama, Allah s.w.t. yang memberikan kemerdekaan kepada negara ini mengharapkan agar hambanya mengejar 10 malam terakhir bagi memperolehi malam lailatu qadar. Apakah semua yang diperbuatkan ini menunjukkan kita telah benar-benar merdeka? Atau apakah istilah kemerdekaan yang kita laungkan itu hanya merdeka dengan erti kata bebas untuk melakukan apa saja sehinggakan melangkaui batas halal dan haram dalam beragama? Apakah ini kemerdekaan yang sebenarnya bagi mereka?
Kalau inilah apa yang dinamakan kemerdekaan, maka orang arab jahiliah adalah terlebih dahulu merdeka berbanding kita. Tak perlu lagi datangnya Nabi Muhammad s.a.w. bagi membebaskan mereka. Dan peristiwa Fathu Mekkah yang berlaku pada 10 Ramadhan tahun ke 6 hijrah akan dianggap sebagai satu penjajahan oleh nabi ke atas Mekah yang di perintah oleh penduduk mekah sendiri yang telah merdeka. Sedangkan semua kita ketahui bahawa kedatangan nabi bagi menyelamatkan dan membebaskan manusia pada masa itu dari belenggu penjajahan. Dan ayat dalam surah An Nasr jelas menunjukan bahawa nabi bukan menjajah tapi nabi membuka Kota Mekah.
Apa yang nabi bebaskan dan apa yang telah nabi buka? Nabi telah membebaskan manusia pada masa itu dari belenggu kejahilan kepada keimanan. Dari penyembahan sesama makhluk kepada penyembahan kepada Allah yang esa. Pembukaan kota Mekah pula adalah sebagai satu kemerdekaan yang cukup bermakna kerana sebelum ini Kota Mekah dalam keadaan kegelapan dan sekelilingnya penuh dengan patung berhala sedangkan ianya adalah sebuah kota yang paling suci didunia. Setelah dimerdekakan Mekah menjadi tempat untuk menyembah Allah semata-mata dan telah bebas dari penyembahan patung berhala dan perkara-perkara yang penuh dengan kekurafatan.
Jadi, apakah yang telah kita perbuatkan sehingga meninggalkan perkara yang menjadi suruhan Allah yang jelas seperti mengejar malam lailatul qadar itu sebagai tanda sebuah kemerdekaan. apakah dengan kita menukar suruhan Allah dengan menganjurkan perbuatan Thoghut adalah satu kemerdekaan? Sedarlah kita semua dan termasuk penulis bahawa merdeka yang sebenarnya ialah apabila kita mampu menjadikan Allah semata-mata tempat tumpuan dan menjauhi perkara Thoghut sejauh-jauhnya.
Dan kemerdekaan yang lebih sebenar bagi sebuah negara pula, ialah apabila negara tersebut juga mampu manjadikan apa yang di suruh oleh Allah sebagai pegangan dan selainnya adalah thoghut dan perlu dibuangkan. Politik mesti mengikut apa yang di sarankan oleh Allah. Corak pemerintahan mesti corak pemerintahan yang disuruh oleh Allah dan menghukum juga mesti mengikut apa yang telah disyariatkan dengan jelas oleh Allah. Apakah semua ini telah terlaksana dalam negara kita? andainya sudah terlaksana,ini bermakna kita telah merdeka sepenuhnya. Tetapi, seandainya semua ini langsung tidak terdapat dalam negara kita, maka janganlah menganggap kita telah merdeka. Dan tidak ada maknanya kita menyambut sebuah kemerdekaan andainya semua perkara yang thoghut menjadi amalan dan pegangan kita.

Sekian terima kasih. Wassalam.

Monday, August 16, 2010

Berjuang Untuk Islam, Kesudahannya Hanya Allah Yang Akan Membalasnya.

Telah lama blog tidak di kemaskini. Nampak dah bersawang dengan berbagai-bagai jenis labah-labah. Terasa pula nak masukkan sedikit penulisan, setelah seronok mendengar ceramah Tuan Guru Dato' Tuan Ibrahim Bin Tuan Man. Dua cerita yang penulis nak sematkan pada penulisan kali ini iaitu kesah Khaulah dengan Syaidina Umar dan kesah Umar Abdul Aziz mewasiatkan harta kepada anak-anaknya.
Kesahnya, pada suatu hari Khaulah yang telah lanjut usia telah berjumpa dengan Syadina Umar. Lalu dia berkata,"wahai umar aku kenal kamu, semenjak kamu masih kecil lagi, kemudian kamu telah dewasa. Semasa umur kedewasaan, kamu adalah orang yang paling kuat menentang Nabi dan mengugut hendak membunuh Nabi. Tapi sekarang wahai umar, kamu telah dilantik menjadi khalifah, bersyukurlah kamu wahai umar, bertakwalah kamu kepada Allah atas kurnian besar Allah ini," Mendengar kata-kata Khaulah itu, lalu pembantu-pembantu umarpun cepat-cepat mengambil Khaulah dan meletakkannya dekat umar, lalu mereka berkata. " Wahai perempuan tua, kenalkah kamu kepada siapa kamu bercakap?" Mendengar kata-kata pembantunya, Umar cepat-cepat membantah lalu bertanyakan kepada pembantu-pembantunya. "sebelum kamu tanyakan soalan tersebuat, terlebih dahulu aku tanyakan kepada kamu,kenalkah kamu dengan perempuan ini?" Pembantu-pembantunya pun mengilingkan kepala. Umar lalu menjawab," Dialah Khaulah."
Kesah yang kedua iaitu semasa Khalifah Umar bin Abd. Aziz hampir dengan kematian, lalu diapun memanggil anak-anaknya untuk mengagihkan harta peninggalannya iaitu Wang Emas hanya sebanyak 13 dinar. Setelah anak-anaknya berkumpul lalu umarpun menyatakan kepada anak-anaknya," wahai anak-anak ku, sebelum aku meninggal, aku ingin mengagihkan wang yang ada kepada kamu. Ini hartaku wang sebanyak 13 dinar, Kamu bahagilah kepada setiap orang. Tapi jgn lupa untuk menyelesaikan hutangku." Apabila di bahagi, wang yang diperolehi tidak sampai 1 dinarpun seorang. Lalu sepupu Saidina Umar Abd Aziz yang ada berhampirannya dan juga merupakan seorang gabenor telah menawarkan hartanya. "Wahai Umar,aku kesihankan anak-anak kamu, jadi kamu ambillah wang 400 dinar dalam simpanan ku untuk di agihkan kepada anak-anak kamu." Lalu apakah jawab Umar? " Wahai sepupuku,aku mempunyai cadangan yang lebih baik dari itu, iaitu Kau masukkan wang 4oo dinar itu ke dalam Baitul Mal kerana wang itu kamu perolehi dari harta rakyat. Bagi anak-anakku biarlah Allah menentukan nasib mereka. Andai mereka beriman, nascaya Allah akan bantu, andai mereka lupakan Allah, pasti harta mereka yang banyak akan digunakan oleh mereka untuk menentang Allah. Dan kalau ini berlaku, aku takut akan di tanya oleh Allah tentang anak-anakKu.
Kesimpulan yang menarik disini ialah, Kita mesti berjuang untuk membantu agama Allah. Kita tidak akan susah andai kita berjuang untuk memenangkan Islam. Dan Allah akan membantu oarang-orang yang membantu Agamanya. Perjuangan untuk Islam pastinya banyak ujian, mehnah dan tribulasi dan semoga kita mampu melalui ujian ini dgn jayanya, Teruskan berjuangan untuk memenangkan Islam dan Umat Islam. Islam For All. Kerajaan islam berkebajiakn dan Adil. Bersama kepimpinan ULAMA.
Akhir kalam, jangan takut dengan kemiskinan, andai kemiskinan membolehkan kita berterusan memperhambakan diri kepada Allah. Manakala takutlah dengan ujian kekayaan, andai kita mempunyai kekayaan kemudian langsung tidak membantu Islam dengan kekayaan yang Allah kurniakan, malahan lebih malang lagi andai kita pula antara yang menentang Islam dengan kekayaan yang di anugerahkan.

Wallahu'alam

Sekian, TerimaKasih.