Pages

Wednesday, March 17, 2010

Muhasabah disebalik Sirah Kaab Bin Malik

Berkesempatan bersama rombongan Lajnah Tanah dan Koperasi yang diketuai oleh Akhi Mazlan Aliman sangat bermakna bagi penulis. Sebelum penulis membuat entri tentang pengalaman sepanjang pejalanan penulis ingin berkongsi tentang intisari tazkirah subuh yang di sampaikan oelh al fadhil Ust. Syukri Ahmad. Tazkirah yang ringfkas tetapi amat terkesan ini berkisar tentang keperluan dan kewajipan berjihad. Akhir tazkirah Al Fadhil Ust. menghimbau kembali tentang sirah Kaab Bin Malik yang terleka untuk menyertai peperangan yang akhirnya tercicir dalam peperangan tabuk menentang tentera Rom.
Mafhum hadis soheh yang panjang ini sangat menarik untuk kita sama-sama melihat intisarinya bagi dijadikan pedoman dan pengiktibaran buat menghadapi suasana semasa yang cukup mencabar terutamanya PR dengan situasi lompat parti orang-orang yang diberikan kepercayaan dan amanah rakyat.

Dalam sirah kita melihat bagaimana apabila pulangnya Rasulullah ke Madinah maka datanglah semua sahabat yang tidak mengikuti peperangan berjumpa dengan baginda Rasul termasuklah Kaab. Natijahnya Kaab Bin Malik telah dipulaukan oleh masyarakat Islam di Madinah pada waktu itu. Kaab yang merupakan salah seorang sahabat besar di sisi Rasulullah telah merasa sangat tertekan dan sempit dadanya apabila berlaku suasana ini. Keadaan ini lebih memeritkan lagi apabila isterinya sendiri diarahkan oleh Nabi untuk memulaukan beliau. Pemulauan ini telah menginsafkan beliau tentang peri pentingnya sentiasa bersiap sedia dalam jemaah supaya tidak ketinggalan dalam apa perkara sekalipun.

Selama hampir 40 hari di pulau, datang rombongan Maharaja Rom untuk menjemput dan megajak Kaab dengan menjanjikan kepada Kaab berbagai-bagai habuan supaya Kaab bersama-sama mereka pulang ke Rom dan mereka mengatakan kepada Kaab "wahai Kaab, aku dengar sahabat kamu telah memulaukan kamu, maka marilah bersama kami pasti kami akan menyediakan kepada kamu berbagai kemewahan." Pada ketika ini Kaab merasakan Dunia yang luas ini terlalu sempit baginya. Tidak ada sesuatu yang lebih memilukan bilamana kaum kafir yang dilaknati oleh Allah mengajaknya bersama-sama mereka. Kaab menangis dan penuh menyesal dengan semua ini. Berkat kesabaran beliau akhirnya Allah mengampunkan Kaab Bin Malik atas kecuaiannya. Kesabaran Kaab ini telah mendapat pujian dari Allah sehingga Allah menurunkan pujiannya di dalam surah At Taubah yang menceritakan tentang kesabaran Kaab ini.

Cuba perhatikan akan perbezaan yang ketara antara orang yang benar-benar ikhlas memperjuangkan islam seperti Kaab dengan orang yang hipokrit dalam perjuangan seperti beberapa kerat ahli parlimen PKR yang menjadi katak. Walaupun dipulau oleh Rasulullah sebagai pemimpin tertinggi di madinah, para sahabat, isterinya sendiri dan penduduk Islam madinah tidak pula membuatkan Kaab melenting dan keluar dari Jemaah Islam. Paling tidak keluar dari bumi Madinah. Tapi setengah dari mereka yang tidak sabar dan hanya hepokrit memperjuangkan Islam dan nasib rakyat apabila dikenakan sedikit tindakan atau dihalang daripada memperolehi sesuatu yang mereka inginkan terus sahaja melenting dan keluar dari jemaah dan parti yang mereka dokong.

Paling menghinakan bagi Kaab apabila wakil maharaja Rom datang dan menjemput Kaab untuk pergi kenegaranya dan menjanjikan sedikit habuan. Penghinaan yang cukup menyakitkan apabila musuh Islam memandang Kaab sebagai kawan mereka. Berbeza dengan wakil rakyat yang melompat parti. Mereka ini yang menghinakan diri mereka sendiri dengan menggadaikan diri mereka hanya dengan jumlah habuan dunia yang sedikit. Mereka bukan rasa sedih dengan tawaran yang dijanjikan UBN yang banyak menyusahkan rakyat tetapi mendabik dada menerimanya. UBN tak ubah seumpama Karajaan Rom yang menentang islam kerana UBN juga menentang perlaksanaan Hudud di kelate. Disamping itu mereka banyak menghina sunnah Nabi malahan isteri pemimpin pun tak bertudung. Tetapi kenapa wakil rakyat yang menjadi katak yang bercakap soal berjuang untuk islam sanggup bersekongkol dengan mereka? Kamudian bukan setakat itu, mereka juga menghina kembali ketua dan sahabat yang pernah memberikan kepada mereka tempat untuk bertanding. Sahabat yang bertungkus lumus memenangkan mereka dicerca dan diaibkan. Inilah golongan hipokrit yang mengaku memperjuangkan Islam tetapi dalam masa yang sama menghina sahabat sendiri dan bekas pemimpin mereka.

Kepada wakil rakyat dari PR yang mempunyai niat untuk melompat, ingat dan sedarlah akan tujuan anda dipilih iaitu untuk menjaga hak rakyat. Adakah UBN sekarang sedang menjaga hak rakyat atau sedang merompak harta benda rakyat sebagaimana yang berlaku dikelate. Royalti dinafikan dan wang Ihsan diberikan kepada kroni UBN. Carilah hikmah disebalik sirah para sahabat sebagai pegajaran kepada kita. Sesungguhnya sirah sentiasa berulang dengan tujuan untuk mendidik kita.

Semua pejuang PR, perkemaskan pakatan kita bagi memenangi PRU ke13 nanti. Biarkan katak-katak itu melompat kegirangan, kerana katak tempatnya hanya di lopak-lopak air yang sempit. Bila kering airnya maka kemana mereka selepas itu.

Salam kepada semua....

No comments: