Pages

Monday, June 22, 2009

Manisnya Syura Dalam Berjemaah.

Semuanya telah selesai. Tiada lagi perbincangan tentang kerajaan perpaduan. Inilah nikmatnya berada dalam jemaah Islam. Musyawarah yang diadakan dengan penuh semangat kekeluragaan dan berlapang dada, dapat menyelesaikan semua kekusutan. Begitulah mansinya nilai Syura dalam berjemaah. Adab yang satu ini kena sentiasa dipraktikkan dan amalkan bukan hanya peringkat kepimpinan tertinggi tetapi kepada semua lapisan. Keputusan berseorangan atau kelompok tertentu akan menimbulkan kedinginan pada diri ahli yang ramai.

Apa itu Syura? Syura dengan maksud musyawarah untuk mencapai kepeutusan menurut suara terbanyak. Sirah telah meninggalkan satu gambaran yang jelas kepada kita, bahawa Nabi Muhammad dalam setiap peperangan akan sentiasa bermusyawarah dengan para sahabat dalam mengatur strategi peperangan. Kadang-kadang keputusan awal yang dibuat oleh Nabi s.a.w pernah dibantah oleh para sahabat, dan cadangan daripada sahabat pula diterima. Nabi sebagai seorang nabi Ululazmi yang maksum, sebagai al mustafa mukhtar tidak pernah menggunakan kuasa yang ada padanya dalam membuat keputusan malahan baginda memperaktikkan syura dalam sepanjang pentadbirannya di madinah. Sebab itu para sahabat sangat sayang dan cintakan baginda. Tidak ada suara yang marah dan tidak puas hati kepada baginda. Bagitulah manisnya syura dalam berjemaah.

Apa Pentingnya Syura Dalam Jemaah?

1. Syura salah satu prinsip penting dalam ajaran Islam yang sangat ditekankan oleh Allah s.w.t, kerana hal ini merupakan bahagian yang sangat penting dari ukhwah Islamiyyah dan ukhwah merupakan salah satu bukti dari iman.

2. Syura merupakan jalan tengah dari segala perbezaan pendapat. Menjadi perinsip pengimbang antara kehendak individu dengan kehendak bersama.

Kaedah-kaedah Syura

1. Lemah lembut, bersikap baik dalam ucapan mahupun perbuatan

2. Bersedia memaafkan perkara-perkara buruk yang dilakukan sebelumnya, dengan kata lain
orang yang bermusyawarah mesti menyiapkan mental dengan sifat pemaaf supaya tidak
timbul soal kata mengata.

3. Berpusatkan kebenaran, kerana sesudah musyarawah dilaksanakan, keputusan-keputusan
yang diambil harus dijalankan dalam rangka ketakwaan kepada Allah.

4. Memohon ampun bila melakukan kesalahan. Menarik balik sesuatu pendapat yang salah
walaupun dipersetujui oleh syura dan kemudian memohon maaf.

5. Bertawakkal kepada Allah setelah musyawara selesai.

Hikmah Syura

1. Keputusan yang diambil lebih sempurna.

2. Masing-masing merasa bertanggungjawab terhadap keputusan musyawarah dandipraktiskan.

3. memperkukuhkan hubungan persaudaran diantara anggota jemaah dan saling hormat
menghormati.

4. Dapat menghindari terjadinya dominasi mejoriti dan tirani menoriti. Ini kerana musyawarah
mengambil keputusan atas prinsip kebenaran buka semata-mata mejoriti.

5. Dapat dihindari adanya hasutan, fitnah dan adu domba yang dapat memecah belahkan barisan
pakatan rakyat.

Itulah serba sedikit berkenaan manisnya syura dalam jemaah. Perbincangan sentiasa dibuat, keputusan diterima dan tindakan diambil oleh semua pihak. Jangan bersendirian dalam membuat keputusan yang akhirnya akan menyebabkan ahli menjauhkan diri dari kita dan lebih malang lagi mereka langsung meninggalkan perjuangan suci ini dengan sebab kita.

Wallahua'lam

No comments: