Pages

Friday, June 26, 2009

Satu Peringatan : Ulama Di Zaman Imam Ahmad Sentiasa Ada

Semasa pemerintahan Khalifah Al Ma'mun, fahaman Mu'tazilah banyak mempengaruhi pandangan khalifah. Fahaman muktazilah ini pula banyak terpesong daripada fahaman tradisional Islam. Ketika itu, fahaman muktazilah mempersoalkan asal usul tauhid dan berpegang kepada fahaman bahawa Al-Quran adalah ciptaan manusia dan tidak kekal abadi.

Oleh kerana mendapat sokongan dan naungan Khalifah Al Ma'mun. Pihak Mu’tazilah melancarkan Mihna untuk menyaring ulama yang enggan berpegang kepada fahaman yang dibawa oleh kumpulan mereka.

Ramai ulama Islam pada ketika ini yang berpegang dengan fahaman Al Quran itu qadim telah bertukar pendirian apabila disuruh, didesak dan dipaksa oleh Khalifah Al Ma'mun. Pendirian Imam Ahmad bin Hanbal diuji tentang ini. Imam Ahmad bin Hanbal berkeras enggan memberikan persetujuan kepada fahaman yang dibawa oleh Muktazilah dan tetap bertegas Al Quran itu Qadim. Peluang ini diambil oleh ulama-ulama muktazilah yang sekian lama membenci Imam Ahmad lalu mendesak Khalifah Al Ma’mum mengambil tindakan.

Khalifah al-Ma'mun menghukum Imam Ahmad dengan memenjarakannya dan memukulnya dengan teruk di penjara. Sepanjang dipenjara, Imam Ahmad sentiasa dikunjungi oleh sahabat-sahabatnya dari kalangan ulama yang telah menerima fahaman Mu’tazilah dan mendapat keamanan daripada khalifah Al Ma’mum. Mereka silih berganti melawat disamping memujuk dan menasihati Imam Ahmad supaya berlembut dengan khalifah dan mengikut apa yang disuruh. Kalau Imam Ahmad tak mampu ucapkan cukup dengan menulis nota, Al- Quran itu ciptaan dan tidak kekal. Namun Imam Ahmad dengan penuh ketegasan menjawab “Seandainya aku mengaku hari ini memang aku selamat, tapi beribu pengikut ku diluar sana akan sesat. Andai aku tak mengaku, hanya aku yang kena tetapi beribu pengikut ku selamat.” Inilah ketegasan jawapan Imam Ahmad yang menamatkan usaha sahabat-sahabatnya untuk memujuk supaya imam Ahmad bekerjasama dengan Khalifah.

Disini bukan soal kehebatan Imam Ahmad yang nak dikongsi, akan tetapi tentang ulama-ulama seumpama sahabat Imam Ahmad yang sentiasa ada disetiap zaman sehinggalah sekarang. Ulama sebegini tidak mampu menghadapi sedikit mihna dan tekanan samada dari pemerintah atau apa sahaja. Mereka sanggup menggadaikan perjuangan dan fahaman untuk memastikan kedudukan tidak tergugat.

Sekarang ada Ulama bertaraf Mufti sanggup merayu kepada seorang ulama yang lain supaya dapat berkerjasama dengan pemerintah sekular demi kepentingan bangsa. Merayu ulama yang lain supaya menerima kerajaan perpaduan. Malahan mufti ini sanggup mencerca ulama yang lain dengan sesat kerana tidak mahu mengikut nasihatnya dan tidak mahu bersekongkol dengan pemerintah.

Dengan tegas ulama yang dirayu menjawab, buka soal bangsa tetapi soal agama yang mesti dipertahankan. Bukan soal kerajaan perpaduan tetapi soal bagaimana nak mempertahankan perpaduan. Ada juga ulama yang lain, menjadi penasihat kepada kerajaan dengan mengiyakan segala kemungkaran dan kebejatan. Akhirnya dia yang sesat itu kemudiannya menyesatkan ramai orang. Tak ubah seperti golongan muktazilah.

Semoga SS Tan Sri Mufti dapat menginsafi diri bahawa, dia adalah seorang mufti dan dia bertanggungjawab dengan hal ehwal agama. Janganlah kedudukan yang mulia ini dicemari dengan sedikit habuan dan kepentingan dunia. Setidak-tidakpun sebagi seorang mufti beliau mesti Tegas dan Istiqamah dengan pegangan dan perjuangan. Kalau Jom Heboh itu haram, maka pertahankan pandangannya itu. Jangan hanya haram ditempat lain tetapi halal ditempat sendiri.

Sekian Wassalam…

No comments: