Pages

Tuesday, July 14, 2009

Mejoriti berkurang, post Mortem harus ada untuk mengetahui kelemahan dan kekurangan

Kemenagan menjadi milik PAS. Semuanya telah rasmi walaupun dengan mejoriti 65 undi YB Abe Uji telah diumumkan sebagai pemenang dalam PRK N41 Manik Urai. Setelah hampir sebulan petugas-petugas PAS berkampung dimanik Urai bagi memenangkan calon PAS akhirnya memperolehi keputusan yang mengembirakan. Semoga segala penat dan lelah akan dibalas oleh Allah di akhirat nanti. Itulah kelebihan kita berbanding UMNo.
Kekurangan mejoriti berbanding pilihanraya umum ke12 bukan faktor kekuatan UMNo. Tapi terlalu banyak faktor yang menjadi penyebab. UMNo yang telah menggunakan semua jentera kerajaan dan media massa yang menjadi nadi kepada masyarakat seperti RTM, TV3 serta akhbar tempatan sepatutnya boleh memenagi PRK ini dengan mudah, tetapi Manik Urai tetap milik PAS. Keampuhan media massa tempatan dalam membuat propaganda dapat saya kesan bila mana di sabah terlalu banyak masyarakat setempat yang asyik bertanya, "macam mana ni ustaz? boleh ka PAS menang"? Kalau orang sabah boleh termakan propaganda ini apa lagi di MU.
Disamping itu, strategi UMNo mengula-gulakan dengan janji pembangunan sebenarnya sedikit sebanyak mengelirukan pengundi dikalangan anak muda tempatan, tidak pengundi diluar. Disamping itu, keputusan ini juga mungkin protes senyap pengundi di MU bagi memberi ingatan kepada kerajaan negeri sendiri yang mungkin ada lagi menifesto PRU ke12 yang belum tertunai. Atau protes kepada UG yang telah diperdebatkan oleh pemimpin. Apapun, PAS kelantan dan PAS Pusat mesti membuat post mortem dengan seberapa segera bagi mengenal pasti kemerosotan mejoriti PAS dalam PRK DUN N41 Manik Urai.
Sekali lagi, tahniah kepada YB Abe Uji atas kemenagan ini. Jadikan ini sebagai amanah yang maha berat untuk dipikul. Ringankan amanah ini dengan mengajak masyarakat bersama-sama perjuangan Islam. Kepada semua pengundi, tahniah kerana PAS jadi pilihan. Bantulah Abe Uji kerana amanah yang dipikulnya terlalu berat.

Semoga kemenagan PAS ini menjadi penentu kepada kemenagan yang mutlak seluruh malaysia. Takbir! Takbir! takbiar!

No comments: