Pages

Wednesday, July 15, 2009

PRK N41 Pilihanraya Muhasabah dan Berhikmah

Kenduri dah berakhir tapi pastinya periuk belangan akan terus berbunyi. Begitu juga dengan PRK N41 Manik Urai. Kejayaan UMNo mengurangkan mejoriti kemenagan PAS pastinya akan terus diperkatakan. Apa tidaknya, setelah melalui 6 kali PRK inilah kali pertama mereka hampir berjaya. Sebelum ini jangankan mahu menang, untuk mengurangkan mejoritipun jauh sekali. Cukuplah pengurangan mejoriti ini membanggakan UMNo sebagai hadiah 100 hari Perdana Menteri. Berbaloi la kot dengan apa yang telah dihabis sepanjang kempen berlangsung. Macam budak sekolah yang selalu dapat nombor akhir dalam bilik darjah, tiba-tiba dapat no 10, gembiranya bukan kepalang. belum lagi no 1.

Begitu juga dengan pihak PAS, pastinya kemenagan tipis ini akan terus diperkatakan. Perliman kedai kopi paling tidak pun akan membicarakan hal ini berminggu-minggu. Yang akan mendapat untung pastinya taukeh kedai kopi. Itupun kalau yang datang tidak sekadar memanskan bangku sahaja.

Bagi saya kemenagan tipis ini adalah medan untuk PAS bermuhasabah. Melihat kenapa undi mereka merosot sebanyak 399 undi? Kenapa setelah satahun lebih selepas PRU 2008 tidak ada penambahan pengundi untuk PAS? Manik Urai yang dikatakan kubu kuat PAS, kenapa keahlian PAS disini tidak sampai 1000 orang sedang UMNo melebihi 4000 orang? Kenapa sebelum pukul 4 petang PAS telah mengumumkan kemungkinan dapat mengekalkan kemenagan dengan mejoriti hampir 2000, berdasarkan jumlah yang mandaftar di pondok panas? Adakah yang mendaftar di pondok panas PAS tidak mengundi PAS? Kenapa ini berlaku? Semua persoalan ini mesti dijawab segera dan hasilnya bukan di arkibkan tetapi di jadikan bahan pentarbiahan kepada kami pendokong PAS.

Musuh dalaman juga mesti diambil kira. Ibrahim Ali yang pernah menjadi ayam sabung PAS satu ketika dahulu telah menikam dari belakang apabila ada sumber mengatakan beliau telah mencolek puluhan ahli PAS dan membawa mereka kepada UMNo dengan dibayar dalam lingkungan RM500. Itu seorang Ibrahim Ali. Tidak adakah musuh dalaman yang lain lagi? Perlu juga dibicarakan hal ini oleh pihak yang bermuhasabah.

PRK N41 Manik Urai ini juga mesti dilihat sebagai satu Hikmah untuk PAS. Kepimpinan PAS kelantan kuhsusnya dan PAS Pusat umumnya jangan terlalu leka dengan kemenagan besar kita dalam PRU ke12 lalu. Kerana terlalu selesa, leka dan yakin dengan kemenangan besar dalam PRU ke10 tahun 1999 lah menyebabkan kita hampir tersungkur di kelantan dan hilang banyak kerusi di negeri lain pada pilihanraya ke11 tahun 2004. Jangan lupa bahawa yang kita lawan adalah UMNo yang mempunyai 1001 kajahatan untuk diolah bagi memenangi pilihanraya. Kita hanya menang tipis dalam PRK N41 Manik Urai. Bayangkan kalau pilihanraya Umum ke13. Manik Urai menang tipis, apakah DUN lain kita boleh pertahankan?

Hikmah juga kepada kita bahawa dalam kita mencorak sesuatu kemenangan jangan ada masalah dalaman yang menghantui parti dan hubungan dalam Pakatan. Kami orang bawahan akan mengikut rentak dan tari pimpinan, kalau rentak tari pimpinan tidak bersesuaian dengan kami atau tidak mampu bagi kami orang bawahan yang lemah ini mengikut lenggoknya maka kami terpaksa berundur. Apakah kekurangan 399 undi PAS kerana sebab ini?

Akhir sekali ucapan tahniah sekali lagi kepada semua yang terlibat dalam kemenagan PAS di Manik Urai. Selamat bermuhsabah kepada semua Saff kepimpinan PAS pusat dan PAS kelantan Khususnya. Bermuhasabah dengan penuh rendah diri dan mengharapkan pertolongan Allah. Jangan hanya melihat kekuatan lawan dan tipu daya mereka semata tetapi lihat juga kelemahan yang dampak pada diri kita.

Salam dari penulis di Negeri Dibawah Bayu, Sabah

No comments: