Pages

Wednesday, January 13, 2010

2010, InsyaAllah Tahun Rahmat PAS dan Malang Bagi UMNO.

Tahun 2010 telah menapak kehari yang ke14 hari ini. Tahun yang memperlihatkan satu permulaan yang sangat baik kepada PAS khasnya dan PR amnya. Dengan permasalah yang serius yang membelenggu negara dipermulaan tahun telah menyebabkan UMNO semacam hilang tumpuan dalam permainan. Akibatnya PAS berjaya mengawal permainan dengan baik dan menghasilkan beberapa gol yang menarik seawal wisel permulaan ditiupkan.
UMNO yang memang telah tenat dan terlalu lemah semenjak PRU 2008 cuba untuk bangkit dengan beberapa formula yang baru dan formasi pemain yang lebih teratur tetapi malangnya semua tidak menjadi seperti yang diharapkan. Pertukaran pemain telah dibuat cukup ramai dan kapten pula telah diberikan kepada pemain baru. Kalau dulu kaptennya dipecat kerana dianggap lemah dan sentisa tidur dalam perlawanan tetapi kapten baru pula memang telah diketahui semua sebagai pemain yang ganas dan tidak ikut peraturan. Ditambah lagi dengan jurulatih barunya yang diimport dari yahudi. Hasilnya team UMNO tetap lemah dan penyokong pula semacam kurang memberikan sokongan kepada mereka malahan mencemuh corak permainan mereka yang semakin ganas dan kejam.

Bagi menutupi kelemahan mereka, beberapa teknik dalam permainan telah direncanakan antaranya dengan membuat provokasi kepada kapten pasukan PAS. Walau bagimanapun kekentalan semangat dari pasukan PAS yang kaptenya TGNA telah berjaya mengesampingkan segala tektik jahat pasukan UMNO. Bageitulah analogi yang boleh dibuat andainya suasana politik dalam negara itu adalah bola sepak.

Ini kerana melangkah sahaja ketahun baru segala masalah yang diciptanya sendiri oleh UMNO sedang membelenggu mereka. Bermula dengan kes kehilangan enjin Jet kemudian kenaikan harga gula sebanyak 20 sen telah menjadi duri dalam daging bagi UMNO. Dua isu yang besar ini telah gagal diolah oleh UMNO dengan sebaik mungkin. Kesempatan ini diambil oleh PAS dengan menjadikan bahan untuk melanyak UMNO selumat-lumatnya dan ini telah berjaya.

Setelah terlalu lumat dilanyak, UMNO cuba untuk bangkit semula dari sisa-sisa yang ada dengan mencipta beberapa Isu. Isu yang sepatutnya diselesaikan diperingkat mahkamah atau majlis raja-raja seperti isu nama Allah telah dimanipulasi oleh UMNO bagi menghilangkan ingatan rakyat kepada kehilangan enjin jet yang bernilai jutaan ringgit dan kenaikan harga gula yang membebankan semua rakyat yang bukan hanya terdiri daripada pengundi PAS malahan pengundi UMNO juga. Demontrasi demi demontrasi halal (dapat kelulusan KDN) dan bantahan demi bantahan halal telah berjaya digarap oleh pemuda UMNO yang natijah akhirnya berlaku sesuatu diluar jangkaan semua termasuk UMNO iaitu pembakaran gereja. Kita memang menentang penggunaan nama Allah bagi bukan islam tetapi bantahan yang hendak dibuat biar berhikmah supaya bila menarik rambut ditepung, rambut tak putus dan tepung tak terburai.

PAS seperti biasa sebagai sebuah parti yang gentleman telah berjaya mengolahkan isu ini dengan penuh hikmah. Dialog dengan pederi yang terlibat dalam tuntutan penggunaan nama Allah telah membuka mata penganut agama kristian tentang toleransinya Islam dalam amalan beragama. Islam juga menganjurkan setiap masalah mesti diselesaikan dengan cara musyawwarah dan ini telah gagal dibuat oleh UMNO. Sepatutnya UMNO sebagai pemerintah yang terlebih dahulu mengambil peluang ini kerana mereka boleh bila-bila masa dengan kuasa yang ada berjumpa pederi yang terlibat untuk berbincang. Dan andai melalui perbincangan tersebut berlaku penarikan balik penggunaan nama Allah yang telah diluluskan oleh mahkamah, maka UMNO akan dilihat benar-benar juara rakyat dalam menyelamat pegangan Umat. Tetapi begitulah andai kita tidak benar-benar cuba untuk ikhlas dalam menyelamatkan Islam. Sebab itu, kita perlu ingat dan sedar bahawa Allah s.w.t hanya akan membantu hamba-hambanya yang benar-benar ikhlas untuk mengagung dan menyelamatkan Agamanya.

Gagal dengan isu ini, sekali lagi UMNO mencuba peluru yang sama yang pernah digunakan ditahun 2009 iaitu menembak TGNA dan menantunya. Kali ini berkaitan dengan isu hadiah kek bernilai RM500. Kami rakyat kelantan ketawa besar dengan isu ini. Apalah sangat kek rm500 berbanding kek perkahwinan Siti Norhaliza yang bernilai ribuan ringgit. Apalah sangat rm500 berbanding hadiah PM kepada isteri tersayang berjumlah jutaan ringgit semasa beliau dilantik jadi PM. Sekali lagi isu ini gagal dan UMNO makin terlanyak. Dan yang terkini dalam laporan malaysiakini yang perlu diselesaikan dengan seberapa segera oleh PM sendiri ialah tentang kenapa Isteri PM tidak datang menziarahi adik bapanya yang mati penuh tragis dibunuh. Perlu dijawab segera tuduhan ini sebelum rakyat mengemukakan jawapan mereka yang bermacam-macam andaian. Semoga pimpinan UMNO sedar dan insaf bahawa, hebat manapun perancangan mereka, mereka tidak akan mampu mengatasi perancangan Allah.

Tahniah! dan syabas kepada semua pimpinan PAS dalam menyelesaikan banyak isu dalam negara. Ikhlaskan diri kita semua dalam perjuangan ini kepada Allah S.W.T. InsyaAllah tahun 2010 adalah tahun rahmat bagi PAS dan tahun malang bagi UMNO.

Wassalam....Sekian dan terima kasih.

Alfakir IlaLLah. Temangan, Machang Kelantan.

No comments: