Pages

Monday, January 4, 2010

Selamat Kembali Ke Sekolah


Hari ini semua pelajar dan guru-guru kembali ke sekolah masing-masing. Tidak kira di ceruk mana letaknya sekolah tersebut pastinya dipermulaan sekolah ini masing-masing mempunyai semangat yang berbagai. Murid dengan semangat baru dipermulaan sekolah apabila dibekalkan dengan semua peralatan baru. Manakala gurunya pula pastinya akan tampil dengan satu misi dan visi yang pastinya anak-anak muridnya tahun ini mesti lebih baik dari tahun-tahun yang berlalu. Apapun semangat jangan hanya di pemulaan tahun sahaja.

Isu yang hendak diketengahkan disini ialah tahun persekolahan tahun ini pastinya lebih mencabar kepada semua pihak. Dengan kemerosotan ekonomi yang melanda negara yang begitu teruk dan masalah pengurusan sumber negara dengan tidak telus akan memperlihatkan kemungkinan besarnya penarikan balik beberapa subsidi yang pernah dilaksanakan diperingkat sekolah. Penarikan balik subsidi tanpa ada sumber khas seperti media elektronik akan menambahkan permasalahan yang lebih kritikal. Antaranya ialah;

1. Golongan miskin akan menunggu-nunggu wang sibsidi dari kerajaan bagi membolehkan mereka membuat penerusan kepada persekolahan anak-anaknya.Andai terdapat maklumat awal sudah tentu mereka tidak akan menunggu buah yang tak akan gugur.

2. Masalah yang lain pula ialah, akan berlakunya fitnah dikalangan ibubapa yang akan mengatakan pihak sekolah telah menyalah gunakan subsidi anak-anak mereka.Akan tetapi andai maklumat awal mereka perolehi sudah tentu mereka tidak akan meyalahkan pihak sekolah.

Apapun masalah yang mendatang, pasti ada hikmahnya. Orang yang baik akan memastikan setiap masalah ada jalan penyelesaiannya. Bagi pihak kerajaan mereka wajib mewar-warkan tentang pemberhentian subsidi yang sebelum ini mereka menyatakan melalui media-media massa tentang pewujudan sabsidi tersebut. Kenapa mereka malu untuk menyatakan tentang sesuatu yang benar walaupunb kadangkala ia hanya satu silap mata.

Bagi kanak-kanak dan guru-guru, Selamat kembali ke sekolah. Kepada ibubapa pastikan anak-anak anda tidak tercicir cari persekolahan. Kerana hanya ilmu Islam jaminan masa hadapan.

Wallahu'alam....

No comments: