Pages

Monday, August 16, 2010

Berjuang Untuk Islam, Kesudahannya Hanya Allah Yang Akan Membalasnya.

Telah lama blog tidak di kemaskini. Nampak dah bersawang dengan berbagai-bagai jenis labah-labah. Terasa pula nak masukkan sedikit penulisan, setelah seronok mendengar ceramah Tuan Guru Dato' Tuan Ibrahim Bin Tuan Man. Dua cerita yang penulis nak sematkan pada penulisan kali ini iaitu kesah Khaulah dengan Syaidina Umar dan kesah Umar Abdul Aziz mewasiatkan harta kepada anak-anaknya.
Kesahnya, pada suatu hari Khaulah yang telah lanjut usia telah berjumpa dengan Syadina Umar. Lalu dia berkata,"wahai umar aku kenal kamu, semenjak kamu masih kecil lagi, kemudian kamu telah dewasa. Semasa umur kedewasaan, kamu adalah orang yang paling kuat menentang Nabi dan mengugut hendak membunuh Nabi. Tapi sekarang wahai umar, kamu telah dilantik menjadi khalifah, bersyukurlah kamu wahai umar, bertakwalah kamu kepada Allah atas kurnian besar Allah ini," Mendengar kata-kata Khaulah itu, lalu pembantu-pembantu umarpun cepat-cepat mengambil Khaulah dan meletakkannya dekat umar, lalu mereka berkata. " Wahai perempuan tua, kenalkah kamu kepada siapa kamu bercakap?" Mendengar kata-kata pembantunya, Umar cepat-cepat membantah lalu bertanyakan kepada pembantu-pembantunya. "sebelum kamu tanyakan soalan tersebuat, terlebih dahulu aku tanyakan kepada kamu,kenalkah kamu dengan perempuan ini?" Pembantu-pembantunya pun mengilingkan kepala. Umar lalu menjawab," Dialah Khaulah."
Kesah yang kedua iaitu semasa Khalifah Umar bin Abd. Aziz hampir dengan kematian, lalu diapun memanggil anak-anaknya untuk mengagihkan harta peninggalannya iaitu Wang Emas hanya sebanyak 13 dinar. Setelah anak-anaknya berkumpul lalu umarpun menyatakan kepada anak-anaknya," wahai anak-anak ku, sebelum aku meninggal, aku ingin mengagihkan wang yang ada kepada kamu. Ini hartaku wang sebanyak 13 dinar, Kamu bahagilah kepada setiap orang. Tapi jgn lupa untuk menyelesaikan hutangku." Apabila di bahagi, wang yang diperolehi tidak sampai 1 dinarpun seorang. Lalu sepupu Saidina Umar Abd Aziz yang ada berhampirannya dan juga merupakan seorang gabenor telah menawarkan hartanya. "Wahai Umar,aku kesihankan anak-anak kamu, jadi kamu ambillah wang 400 dinar dalam simpanan ku untuk di agihkan kepada anak-anak kamu." Lalu apakah jawab Umar? " Wahai sepupuku,aku mempunyai cadangan yang lebih baik dari itu, iaitu Kau masukkan wang 4oo dinar itu ke dalam Baitul Mal kerana wang itu kamu perolehi dari harta rakyat. Bagi anak-anakku biarlah Allah menentukan nasib mereka. Andai mereka beriman, nascaya Allah akan bantu, andai mereka lupakan Allah, pasti harta mereka yang banyak akan digunakan oleh mereka untuk menentang Allah. Dan kalau ini berlaku, aku takut akan di tanya oleh Allah tentang anak-anakKu.
Kesimpulan yang menarik disini ialah, Kita mesti berjuang untuk membantu agama Allah. Kita tidak akan susah andai kita berjuang untuk memenangkan Islam. Dan Allah akan membantu oarang-orang yang membantu Agamanya. Perjuangan untuk Islam pastinya banyak ujian, mehnah dan tribulasi dan semoga kita mampu melalui ujian ini dgn jayanya, Teruskan berjuangan untuk memenangkan Islam dan Umat Islam. Islam For All. Kerajaan islam berkebajiakn dan Adil. Bersama kepimpinan ULAMA.
Akhir kalam, jangan takut dengan kemiskinan, andai kemiskinan membolehkan kita berterusan memperhambakan diri kepada Allah. Manakala takutlah dengan ujian kekayaan, andai kita mempunyai kekayaan kemudian langsung tidak membantu Islam dengan kekayaan yang Allah kurniakan, malahan lebih malang lagi andai kita pula antara yang menentang Islam dengan kekayaan yang di anugerahkan.

Wallahu'alam

Sekian, TerimaKasih.

No comments: