Pages

Monday, February 28, 2011

Merlimau dan Kerdau. Ujian Untuk Pas Sebelum Ke Puterajaya

Hari yang ditunggu-tunggu oleh semua pemerhati politik tanahair telah berlalu iaitu penamaan calon bagi 2 PRK N28 Kerdau, Pahang dan N27 Merlimau, Melaka. Kedua-duanya memperlihatkan pertandingan 2 penjuru antara PAS sebagai jemaah yang benar-benar istiqamah memperjuangkan Islam dengan UMNO yang kononnya memperjuangkan hak-hak orang melayu.

Di N28 Kerdau, pas mempertaruhkan calonnya seorang usahawan berjaya iaitu Hj Hassanudin Salim yang akan menentang Calon Umno Syed Ibrahim Syed Ahmad. Manakala di N27 merlimau calon Pas Yuhaizad Abdullah akan berdepan dengan calon Umno iaitu Roslan Ahmad yang merupakan seorang AJK Umno bahagian Jasin.

Pertarungan yang berlangsung akan mengambil masa 10 hari ini iaitu yang akan berakhir sehingga pukul 5 petang 6 Mac telah memperlihatkan satu kempen yang terlalu berat sebelah. Seperti biasa dalam PRK yang sebelumnya Umno dengan tidak rasa malu dan bersalah telah menggunakan seluruh jentera kerajaan bagi tujuan kempen mereka. Media yang dekat dengan rakyat seperti RTM dan TV3 dipergunakan dengan optimumnya oleh mereka sehinggakan penulis sendiri terasa seperti RTM atau TV3 itu hak mutlak Umno. Penulis sendiri yang memang telah merasa terlalu meluat dengan media ini terasa seperti jumud dan bekunya pemikiran rakyat apabila dipaparkan keburukan pembangkang seperti tiada satupun kebaikan pada mereka, sedangkan dipamerkan semua yang baik diperlakukan oleh Umno seperti meraka terlalu maksum. Sehingga ada juga ahli Umno yang tegar menyebutkan, "RTM ni, seperti semua yang pembangkang buat salah, sedangkan Umno semua baik."

Terkini di merlimau, diadakan perhimpunan guru-guru seluruh malaysia bagi sekolah-sekolah yang menerima anugerah sekolah cemerlang. Bukan anugerah yang penulis pertikaikan, akan tetapi, kenapa didakan di merlimau. Adakah kalau seandainya tidak berlaku PRK di merlimau Menteri Pelajaran akan adakan majlis itu di sini. Satu lagi penyalahan gunaan kuasa oleh Umno berlaku. Kalau difikirkan, bagi pengundi di merlimau, apa untungnya anugerah ini kepada mereka.

Apapun, dua PRK ini akan menjadi ujian getir bagi Pas sebagai sebuah parti yang membawa Islam sebagai asas perjuangan. Kita mesti kembali kepada sabda Nabi, "Suatu yang batil tetapi berstrategi akan dapat mengatasi sesuatu yang benar tetapi tidak berstrategi". Ini asasnya dan inilah yang perlu kita fikirkan bersama kemudian rancang dan atur sebagai resepi utama untuk menawan Putrajaya.

Kita memang telah sedia maklum akan kejahatan dan kebobrokan Umno melalui penasihatnya APCO. Meraka sudah pasti akan membuat perancagan yang maha jahat bagi PRU13 nanti. Apakah kita hanya sekadar melihat penipuan meraka atau kita atur strategi sendiri bagi mengatasinya. Inilah yang seharusnya kita buat dan laksanakan. Jangan lagi ada kekeruhan dalam jemaah islam ini. jangan lagi ada ketidak puasan hati dalam jemaah ini. jangan lagi ada suara-suara mengkritik buta tanpa asas dalam jemaah ini. dari kita menabur debuan fitnah dan tohmah adalah lebih baik kita sama-sama fikirkan bagaimana cara mengatasi taktik dan strategi jahat Umno melalui APCO.

Inilah masanya kita mengaut seribu pengalaman setelah Allah memberikan kepada kita peluang melalui PRK Kerdau dan Merlimau. Kutip dan kendung mutiara berharga melalui dua PRK ini walau kita tidak memperolehi kejayaan padanya.

Perlu diingat, kegagalan dalam pilihanraya bukan kegagalan bagi sebuah pejuangan Islam tetapi kejayaan apabila kita mampu menerapkan dan menyerap sesuatu yang berharga padanya. Sebagaimana Cikgu Mala berjaya menerapkan tentang hukum haramnya bagi seorang perempuan Islam bersalaman dengan lelaki yang bukan muhrim baginya. inilah kejayaan bagi Islam. Dan ini lebih bermakna dan lebih berharga tetapi kemenangan dan memperolehi kuasa seterusnya membina sebuah negara Islam adalah jauh lebih berharga.

Oleh itu, ayuh pejuang-pejuang Parti Islam. Gemblingkan semua tenaga yang ada bagi kita sama-sama memenangkan parti islam dan seterusnya yang paling penting agama Islam itu sendiri. kita juga wajib bercita-cita untuk melihat Malaysia aman dan makmur sebagai sebuah negara yang baik dengan Allah sebagai Tuhan yang maha pengampun. jadikan kemennangan di Kerdau dan Merlimau sebagai asas bagi kita mengerakkan langkah yang lebih teratur untuk ke Putrajaya.

InsyaAllah. Islam sentiasa menang. Yakin dan percayalah.

Wassalamm...

No comments: