Pages

Tuesday, February 1, 2011

Selamatkan Al Azhar Dari Telunjuk Barat dan Yahudi

Universiti Al Azhar yang diasaskan pada tahun 359H oleh kerajaan Fatimiyah iaitu kira-kira setahun selepas panglima Jawhar al Siqali berjaya menakluki Mesir daripada kerajaan Ikhsyidiyah pada tahun 358H. Al Azhar yang asalnya hanyalah sebuah Masjid yang dibina khas oleh kerajaan Fatimiah sebagai pusat ibadah bagi tentera Jawhar yang bermazhab syiah Ismailiyyah. Ianya siap dibina pa 7 hb ramadhan tahun 361H. Sejak tarikh itu masjid ini dikenali dengan nama Jami'al azhar iaitu mengambil sempena nama Fatimah Az Zahra'. Masjid ini juga dianggap sebagai masjid syiah pertama yang dibina di mesir.

Seorang ulama syiah yang bernama Yaakub bin Killis, telah diamanahkan untuk membuka kelas pengajian al Quran,as Sunnah dan kuliah-kuliah fekah mengikut pendekatan Syiah. Dengan itu bermulalah sejarah al Azhar sebagai pusat pendidikan syiah di Kaherah Mesir. Pencapai yang membanggakan telah diraih yang akhirnya al azhar telah diangkat menjadi sebagai Institusi Pendidikan dengan membina asrama-asrama sebagai tempat tnggal para pelajar yang menuntut di sana.

Selain dari tiga bidang yang tersenarai, al Azhar telah memperkenalkan beberapa ilmu tambahan iaitu, ilmu tatabahasa dan sastera arab, ilmu mantik, ilmu hisab dan ilmu falak. Selain itu kuliah undang-undang juga diwujudkan dengan dikendalikan sendiri oleh Yaakon Bin Killis yang pada waktu itu menjawat jawatan menteri yang menjaga hal ehwal al Azhar.

Selama 2 abad di bawah kerajaan Fatimiyyah, akhrinya Mesir telah jatuh ketangan kerajaan Abbasiyyah bilamana Salahuddin al Ayyubi berjaya mengalahkan kerajaan Fatimiyyah pada tahun 566H. Kedudukan al Azhar sebagai Institusi Pengajian Syiah akhirnya telah bertukar menjadi Institusi Pengajian Tinggi Sunni. Dengan demikian al Azhar makin diminati dan dihormati sebagai sebuah Institusi Pendidikan terulung.

Al Azhar sebagai sebuah Institusi Pengajian Tinggi Islam yang Ulung terpaksa dan dipaksa mengalami perubahan akibat pertukaran kerajaan yang memerintah negara Mesir. Kecemerlangannya merudum diketika ini, bilamana kerajaan yang memerintah mesir sekarang diketuai oleh seorang presiden yang sedang menghadapi tekanan dari jutaan rakyat mesir supaya berundur iaitu Hosni Mubarak, adalah pemimpin kebendaan (sekular) dan pengikut telunjuk barat dan Israil yahudi laknatuluLah. Arahan pemerintah supaya menghapuskan pengajian jihad adalah tanda yang jelas Hosni Mubarak adalah pengikut telunjuk barat dan Israil.

Kenapa takut dengan pengajian jihad? bukankah perkataan jihad ini telah disebut banyak tempat di dalam al Quran dan as Sunnah? Bukankah perkataan jihad itu dengan maksud supaya umat Islam berkerja dalam apa jua sekalipun dengan bersungguh-sungguh dan niat kerana Allah S.W.T? Atau mungkinkah kerajaan yang memrintah mahu supaya umat Islam dalam keadaan yang lemah dan Dhaif tanpa perlu banyak berusaha, kemudian bergantung hidup dengan ehsan pemerintah? Kelemahan dan kedhaifan ini yang akhirnya akan dieksploitasi oleh pemerintah untuk menang dalam pilihanraya dengan habuan sedikit kebendaan.

Sekalung tahniah kepada rakyat mesir yang sedar dan Insaf serta bangkit menjatuhkan kerajaan diktator Hosni Mubarak. Kembalikan pemerintahan Mesir kepada mereka yang benar-benar ikhlas untuk melihat kebangkitan Islam mengikut acuan yang sebenar. Kedepankan kepimpinan Al Ikhwanul Muslimin yang berkelayakan dan berkemampuan untuk menduduki kerusi Presiden yang ditinggalkan oleh Hosni Mubarak. Dan yang paling penting, kembalikan Al-Azhar sebagai Institusi Pendidikan terulung di dunia yang pernah menjadi kilang tempat melahirkan para pemimpin dan amilin dunia Islam. Bebaskan al Azhar dari cengkaman dan telunjuk barat serta yahudi laknatulLah. Kembalikan Roh Ilmu di Jami'Al Azhar.

Wallahua'lam.

Rujukan: Sejarah Dan Tamadun Islam, UKM Bangi,2006.

No comments: