Pages

Tuesday, May 10, 2011

Kenaikan Harga Gula dan RON97. Katakan Tak Nak Pada BN.

Salam Untuk Semua,

Harga barang naik lagi. Gula RM0.20 dan Ron97 RM2.90. Tahniah pengundi BN di Serawak. Tahniah pengundi BN seluruh Malaysia. Ini kali kedua selepas anda memberikan satu undi anda kepada BN.

Dalam ruangan, ini penulis pernah menulis perkara yang sama di oktober 2008. Jadi rasanya seperti tak perlulah untuk saya mengupas kembali isu kenaikan harga barang ini yang menampakkan satu tindakan tak berhati perut pihak kerajaan dalam suasana himpitan hidup yang terpaksa ditanggung oleh rakyat yang banyak. Cuma penulis melihat kenaikan barangan kali ini adalah lebih menyeluruh nanti dan lebih menjadi alat penampung kerakusan pemimpin yang tamak dan membazir wang rakyat. Bila kantung dah kering, maka kantung rakyat pula dikikis. Tapi jangan risau, tunggu PRU13 nanti PR menang ralyat rampas balik semua hasil samunan yang telah dibuat.

Penulis kali ini ingin membuat imbasan kembali kepada kenaikan harga barang pada tahun 2008 iaitu pada bulan Mei. Iaitu 3 bulan selepas rakyat memberikan kepercayaan kepada UMNObN memerintah untuk kali ke12. Pada masa tu Pak Mat di Ulu Kelantan, En. Ali di Kinabatangan dan Kak Joyah di Baling tak heran dengan kenaikan semua tu kerana harga getah mahal manakala harga sawitpun melambung. UMNObN yang penasihatnya APCO merancang semua ini bagi memastikan setiap sesutu yang merupakan satu penindasan yang di lakukan UMNObN tidak akan menjejaskan sokongan rakyat kepada mereka.

Tapi Pak Mat, En. Ali dan Kak Joyah, harus sedar dan ingat bahawa orang Islam ni dia tidak akan dipatuk 2 kali dari lubang yang sama. Dan perlu juga insaf bahawa ini bukan kali pertama kenaikan harga barangan keperluan disembunyikan dibalik kenaikan harga semasa komuditi. Kemudian bila kenaikan harga barangan telah sejuk akan kehangatannya amarah rakyat maka harga komoditipun merudum. Sudah berapa kali perkara sebegini berlaku aduhai Pak Mat di Ulu Kelantan, En Ali di Kinabatangan dan Kak Joyah di Baling. Mungkin harga komuditi sekarang akan bertahan sehingga PRU13, tapi untuk bertahan lebih lama rasanya seperti satu yang mustahil. Apapun penulis tetap berdoa agar harga komuditi akan akan kekal setabil sebab terasa pilu,sedih dan kesihan pula kepada golongan pengundi UMNO yang tiggal di kampong-kampung dan felda-felda yang menjadi pengeluar utama 2 komuditi ini. Mereka mungkin tertipu sebab maklumat mereka adalah RTM, TV3 suku dan JKKK .

Cuma untuk PRU13 nanti, harap sangat-sangat supaya mereka yang seperti Pak Mat, En Ali dan Kak Joyah boleh berubah dalam menurunkan undi mereka di kertas undi kepada Pakatan Rakyat kali ini. Jangan takut untuk membuat perubahan kerana keuntungannya adalah untuk diri sendiri, keluarga dan anak cucu. Keberanian kita sebagai rakyat akan membuatkan pemimpin yang memegang tampuk kuasa tak akan rakus dengan wewenang melakukan kezaliman dengan menaikkan harga barang. Ikuti contoh Negara Jepun, mereka maju sebab pemimpin mereka telus. Pemimpin mereka sentisa silih berganti mengikut parti yang menang. Pertukaran silih berganti parti yang memerintah sesuatu Negara akan menyebabkan mereka tak sempat dan takut untuk melakukan sesuatu kezaliman untuk rakyat.

Ayuh la, jangan kita takut untuk membuat perubahan ini. Dan harap Pak Mat, En. Ali dan Kak Joyah pun tidak takut juga untuk sama-sama membuat perubahan dan seterusnya dengan sedikit keberanian ini dapat pula menyatakan semua ini kepada kawan-kawan. Supaya dengan kenaikan harga barang ini akan menjadi penyebab kekalahan BN dalam PRU13. Semoga selepas PRU13 nanti tak ada lagi ketirisan dalam sistem pemerintahan Negara yang boleh menyebabkan rakyat yang terpaksa menanggung kerugian ini melalui kenaikan harga barang. Semoga selepas ini juga pemimpin menjadi takut dengan kuasa yang ada pada rakyat. Semoga Malaysia lebih aman dan berkebajikan tanpa UMNO dan BN.

Sekian..

Wassalam

Daripada:
(Lajnah Kebajikan Dan Prihatin Masyarakat, DPPNS)

No comments: